این دیپلمات آمریکایی، دیدارش با «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس و سایر کارکنان این سازمان بین‌المللی را «بسیار سازنده» توصیف کرد و در عین حال یادآور شد: «به علاوه مراکز اعلام‌نشده متعددی وجود دارند که تا کنون از آنها بازرسی به عمل نیامده و مشکل اینجا است.» 
به گزارش اتاق خبر ۲۴، هیلی گفت: «من اعتماد زیادی به آژانس دارم اما آنها با کشوری سر و کار دارند که سابقه‌ای آشکار از دروغگویی و دنبال کردن مخفیانه برنامه‌های هسته‌ای دارد.» 
نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «ما آژانس را ترغیب می‌کنیم برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران از تمامی اختیاراتش استفاده کرده و تمامی زوایای ممکن را مورد بررسی قرار دهد. ما در این فرایند از آژانس حمایت می‌کنیم.» 
لازم به ذکر است اخیراً سیدعباس عراقچی درباره دسترسی آژانس به تاسیسات نظامی ایران اظهاراتی را عنوان کرد. عراقچی هفتم مردادماه در برنامه‌ نگاه یک درباره اینکه گفته شده آمریکایی‌ها در یک بهانه جویی خواستار بازرسی از برخی تاسیسات نظامی ما شده‌‌اند، گفت: هنوز چنین درخواستی نشده است. یک فردی در آمریکا پیشنهاد کرده بود که آژانس را مجبور کنیم که از ایران دسترسی نظامی بخواهد و اگر ایران این دسترسی را ندهد، ایران به نقض برجام متهم شود. 
معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که اگر چنین کنند؟ نیز گفت: هنوز که نکرده‌اند. ما در این باره تصمیم می‌گیریم. 
عراقچی خاطرنشان کرد:‌ نگرانی خیلی‌ها بود که اگر ما پروتکل الحاقی را اجرا کنیم دسترسی آژانس به سایت‌های نظامی ما چگونه خواهد بود، یک سال و نیم است که برجام اجرا می‌شود و هنوز آژانس از ما درخواست بازرسی و دسترسی از سایت‌های نظامی را نکرده است و اگر بخواهد یک مکانیسمی دارد و باید دلایل و مدارک ارائه کند و خیلی مراحل نیاز دارد. ما هم اعلام کرده‌ایم ملاحظات خود را داریم و اینگونه نیست که به آژانس اجازه دهیم. 
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: اینکه مطرح می‌کنند که خوب است از این ابزار استفاده کنیم به این خاطر است که تا الان نتوانسته‌اند نقطه ضعفی از پایبندی ایران بگیرند و شکست برجامی که دنبالش هستند را به گردن ایران بیندازند. 
پیش از سفر هیلی به وین نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در نامه‌‌‌ای به یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد که اهداف و نتایج اعلام شده برای این سفر با مفاد مختلفی از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در خصوص نقش آژانس و ضرورت صیانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسی که در معرض اطلاع آژانس قرار می‌گیرد، در تعارض است. 
براساس این گزارش، نیکی هیلی اول شهریورماه با یوکیا آمانو دیدار و گفت‌وگو کرد. هیلی قبل از سفر به وین گفته بود در دیدار با مقام‌های آژانس، به دنبال دانستن آن خواهد بود که آیا آژانس در راستای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به برجام قصد بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را دارد یا خیر. 
هیلی همچنین در گفت‌وگو با رویترز به تکرار ادعاهای تأیید نشده پرداخت و گفت: «اگر شما رفتارهای گذشته ایرانی‌ها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که آنها در سایت‌های نظامی، در دانشگاه‌ها و اماکنی نظیر اینها فعالیت‌های مخفیانه داشته‌اند.» 
وی اضافه کرد: «در آن اماکن از قبل مسائلی وجود داشتند، بنابراین آیا آنها (آژانس) این موضوع را در بررسی‌هایشان می‌گنجانند تا مطمئن شوند که آن مسائل دیگر وجود ندارند؟ آنها اکنون مجوز بررسی سایت‌های نظامی را دارند. آنها مجوز بررسی هر سایت مشکوک را دارند. مسئله این است که آیا این کار را انجام می‌دهند؟» 
نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هم اول شهریور در بیانیه‌ای محورهای گفت‌وگوی «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشریح کرد. 
بیانیه آمریکا درباره سفر نیکی هیلی واکنش دفاتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و همچنین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به همراه داشت. در همین راستا دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای به به ادعاهای نادرست مطرح شده در بیانیه مورخ ۲۳ اوت ۲۰۱۷ نمایندگی آمریکا در رابطه با سفر نماینده دائم این کشور به وین واکنش نشان داد و رویکرد نماینده دائم آمریکا در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تفسیر نادرست از این قطعنامه را نمونه دیگری از نا‌‎آشنایی با منطق کاری نهادهای بین‌المللی برشمرد. 
دفتر نمایندگی دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به این بیانیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه «گزارش‌های آژانس به اندازه میزان دسترسی که ایران به بازرسان می‌دهد معتبر خواهد بود»، ادعایی عجیب و سخنی کاملا اشتباه است که در حقیقت به طور کامل اعتبار آژانس و گزارش‌های آن را نه تنها در مورد ایران که در مورد همه کشورها زیر سؤال می‌برد. چنین ادعایی به معنای غیرقابل اعتماد بودن آژانس و گزارش‌های آن است و به نظر می‌رسد تنها در اثر کم‌اطلاعی و بی‌تجربگی تیم سیاسی جدید در آمریکا اظهار شده باشد.» 
آمریکا اعتقاد دارد که توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ تفاوتی بین بازرسی از مراکز نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود، پس باید مراکز نظامی ایران تحت بازرسی قرار گیرد. 
زیاده خواهی‌های آمریکایی‌ها از آنجا نشات گرفته است که بارها از سوی مقامات ارشد نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته شد اگر یک قدم عقب برویم، آمریکا چند قدم جلو خواهد آمد و این هشدار از سوی برخی جدی گرفته نشد. 
اکنون آمریکا در تصور این که جمهوری اسلامی ایران به خاطر برجام در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است، قصد دارد اهداف و امیال خود را پیاده کند و پس از برجام هسته‌ای، برجام های دیگری را رقم بزند. 
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که مراکز نظامی خط قرمز ایران است و این اجازه به احدی داده نخواهد شد که بخواهد از مراکز نظامی ایران بازدید کند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ در دیدار سران سه قوه، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با تأکید بر اینکه از دیدگاه آمریکا، مصالحه به ‌معنای تنزل از مواضع و اصول است، خاطرنشان کردند: این تنزل پایانی ندارد همان‌گونه که اکنون بعد از موضوع هسته‌ای، موضوع موشکی را پیش کشیده‌اند، بعد از موشک، نوبت به حقوق بشر می‌رسد، بعد از حقوق بشر، موضوع شورای نگهبان، سپس موضوع ولایت فقیه و در نهایت قانون اساسی و حاکمیت اسلام مطرح خواهد شد؛ بنابراین تصور اینکه جمهوری اسلامی می‌تواند با آمریکایی‌ها به مصالحه برسد، تصور نادرستی است. 
اما همین تصور نادرست باعث شد تا برخی در داخل گمان کنند توافق هسته‌ای فتح بابی برای پایان خصومت‌ها و اختلافات میان آمریکا و ایران خواهد بود برای همین تمام قد از برجام دفاع کردند. دفاع یک طیف سیاسی خاص و همراهی رسانه های آنها و برخی شخصیت‌های سیاسی، بی تأثیر در انجام مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق بر سر آن نبود. 
اما منتقدین مذاکرات و توافق هسته‌ای همواره تأکید داشتند نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، به همین خاطر آینده این توافق را پیش‌بینی می‌کردند. 
کار دشواری نبود پیش‌بینی وضعیتی که پس از مذاکرات هسته‌ای و نتایجی که آن توافق به دست می‌دهد، چراکه با اندکی هوشیاری و بازخوانی دشمنی‌ها و بدعهدی‌هایی که آمریکایی‌ها داشته‌اند، به آسانی می‌شد آینده برجام را پیش‌بینی کرد. 
منتقدین مذاکرات و توافق هسته‌ای که لقب دلواپس را از موافقین برجام دریافت کرده بودند، پس از آن که آمریکا به کرات دبه در آورد و زیر توافق زد، اکنون به تعابیر دیگری هم خطاب می‌شوند. 
اما موضوع مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران، همچون موضوع هسته‌ای نیست که به آسانی بتوان برای آن نقشه کشید و برای بازدید از مراکز نظامی برنامه‌ریزی کرد. برداشت‌های گوناگون و متفاوت آمریکا از مفاد برجام تاکنون باعث شده که این کشور ادعا کند برجام را اجرا کرده است، اما درعمل چنین نبوده، اکنون هم ادعا می‌کند برجام هیچ تفاوتی برای بازدید از مراکز هسته‌ای و نظامی ایران قائل نشده است و ایران باید اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را بدهد. 
نیکی هیلی حتی مدعی شده است که «اعتبار گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها به میزان دسترسی آن به سایت‌های ایران بستگی خواهد داشت.» 
اما تا آنجا که اطلاع داریم و از مفاد توافق هسته‌ای بیرون آمده است، مذاکرات تنها بر سر موضوع هسته‌ای ایران بوده و بس، اکنون هم طبق برجام مراکز هسته‌ای کشورمان براساس تعهدات، تعطیل و تحدید شده است و بازرسی های شدید وجود دارد. مگر آن که در این توافق درباره مراکز نظامی هم تصمیماتی گرفته شده باشد! 
مسائل نظامی جمهوری اسلامی ایران موضوعی نیست که دولت یا دولت‌ها بخواهند درباره آن اظهارنظر کنند، یا اختیاری از خود داشته باشند که بخواهند درباره آن تصمیم‌گیری کنند، بلکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت فرماندهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا هستند و ایشان هم اعلام کرده اند که مسائل نظامی و موشکی خط قرمز ایران است و اجازه سرکشی به آمریکا یا هر کشور و سازمان دیگری داده نخواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: