رزان النجار روز جمعه در تظاهرات حق بازگشت فلسطینی ها در مجاورت مرزهای نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. تحلیلگران سیاسی بر این عقیده اند حمایت های نامحدود و بی دریغ آمریکا، به اسرائیل جرأت بیشتری می دهد تا دست به چنین حملات وحشیانه و غیرانسانی علیه فلسطینی ها بزند و آخرین مورد آن به شهادت رساندن رزان النجار، امدادگر زن فلسطینی است که به طور داوطلبانه در حال امدادرسانی به زخمی ها در اطراف مرزهای نوار غزه بود. وی درحالی که لباس مخصوص سفید ( پزشکی ) بر تن داشت هدف حمله نظامیان اسرائیلی قرار گرفت.

از زمان آغاز برگزاری تظاهرات بازگشت بزرگ فلسطینی‌هادر اطراف مرزهای نوارغزه با اسرائیل در اواخر ماه مارس، رزان النجار به عنوان یک نیروی امدادگر میدانی به زخمی های فلسطینی کمک می کرد. تنها پس از سه ساعت از شهید شدن رزان النجار، آمریکا با وتوی خود از تصویب پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کویت در حمایت از فلسطینی ها در اراضی اشغالی فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کرد.

۱۰ عضو از مجموع ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کویت در حمایت از فلسطینی ها موافق بودند اما آمریکا این قطعنامه را وتو کرد. با وجود حمایت گسترده و سنتی آمریکا از اسرائیل از زمان تاسیس این رژیم در سال ۱۹۴۸، اما ناظران سیاسی و بین المللی معتقدند در شرایط فعلی این پشتیبانی و جانبداری بیشتر شده است به طوری که آمریکا شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و در اواسط ماه مه سفارتخانه خود را از تل آویو به قدس منتقل کرده است. آمریکا در حالی به این اقدام دست زد که جامعه بین المللی با این تصمیم آمریکا به شدت مخالف بود.

تحلیلگران سیاسی به خبرگزاری آناتولی گفتند ادامهحمایت آمریکا از اسرائیل و اقدام واشنگتن دراستفاده از حق وتو به نفع آن، مشوقی برای تداوم حملات و اقدامات اسرائیل بر ضد مردم فلسطین است و براین اساس تل آویو خود را فراتر از قانون و هرگونه پاسخگویی می داند و هر جنایتی که بخواهد انجام می دهد.

لکه ننگ به شهادت رساندن مظلومانه امدادگر زن فلسطینی بر پیشانی آمریکا و اسرائیل

اکرم عطاالله، تحلیلگر سیاسی فلسطین گفت اگر حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا متوقف شود، جنایت های اسرائیل بر ضد مردم فلسطین نیز اندکی محدود خواهد شد.

عطاالله افزود: خودداری آمریکا از وتوی پیش نویس طرح کویت، اسرائیل را وادار می کرد تا جنایت‌هایش بر ضد مردم فلسطین را کاهش دهد و این امر مانع از رفتار وحشیانه اسرائیل بر ضد فلسطینی ها می شد.

این تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد: اگر تل آویو می دانست آمریکا پیش نویس قطعنامه در حمایت از فلسطینی ها را وتو نمی کند، به این شکل با فلسطینی ها برخورد نمی کرد اما از قبل می دانست که چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

وی خاطر نشان کرد اسرائیل می داند که در برابر جامعه بین المللی بازخواست نمی شود و شورای امنیت قطعنامه ای بر ضد آن صادر نمی کند چون از حمایت کامل ترامپ و دولت آمریکا برخوردار و مطمئن است با وتوی آمریکا قطعنامه ای در شورای امنیت بر ضد آن صادر نمی شود.

تحلیلگر فلسطینی گفت: حمایت بی دریغ و نامحدود آمریکا از اسرائیل و طرفداری همه جانبه از آن، سبب شده است تا تل آویو در حمله به شهروندان بی دفاع فلسطینی از جمله پزشکان، نیروهای امدادرسان، خبرنگاران، زنان و کودکان کوتاهی نکند.

وی افزود آمریکا در واقع یک شرکت بیمه بزرگ است که همه جنایت های اسرائیل بر ضد فلسطینی ها را بدون عذاب وجدان و در نظر گرفتن مسایل اخلاقی پوشش می دهد.

شهادت مظلومانه امدادگر زن فلسطینی لکه ننگی بر پیشانی آمریکا و اسرائیل

عطاالله تاکید کرد: حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل بر مسئله فلسطین نیز تاثیر زیادی گذاشته است و رویاهای فلسطینی برای رسیدن به پیروزی درباره آرمان های آنان محدود خواهد شد و چه بسا در سایه ادامه حمایت های آمریکا هرگز نخواهند توانست به حقوق مشروع و از دست رفته خود برسند.

از زمان تشکیل شورای امنیت سازمان ملل در سال ۱۹۴۵، آمریکا تاکنون بیش از ۴۰ بار درباره مسایل فلسطین و عربی از حق وتو به نفع اسرائیل استفاده کرده است.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفته بود این پیش نویس ایده خام است و آمریکا با حق وتوی خود مانع تصویب آن خواهد شد. در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کویت بر لزوم اتخاذ تدابیر و اقداماتی در جهت تضمین امنیت، سلامت و حمایت از شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی فلسطین از جمله نوار غزه تاکید شده بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : سیاسی و بین الملل ,   ,