معاون وزیر روسیه روز پنج شنبه در اظهاراتی به دو مسئله مهم اشاره کرد. نخست تلاش برای میانجی گری میان ایران و آمریکا در موضوع سوریه و دوم ایجاد شوراهای محلی در مناطق «کاهش تنش». این اظهارات به ویژه پس از دیدار سرگئی لاوروف با دونالد ترامپ در واشنگتن جالب توجه است.

 

به گزارش تابناک، «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفته که این کشور در تلاش است در مذاکرات سوریه بین تهران و واشنگتن نقش میانجی بازی کند. 

با این حال «بوگدانوف» خاطرنشان کرد که نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا به یکدیگر دشوار است و نباید در این مورد درگیر توهم بود.

 

بوگدانوف همچنین گفت موضوع استقرار نیروهای آمریکایی در مناطق کاهش تنش در سوریه مسئله‌ای است که بایستی درباره آن با دمشق توافق شود. 

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین از لزوم تشکیل شوراهای محلی در سوریه سخن گفته است.

وی افزود؛ بعد از حذف تروریست‌ها در سوریه، بایستی شوراهای محلی برای مناطق آزاد شده تشکیل شوند، اما آنها نباید جایگزین مقام‌های مسئول آن کشور شوند.

 آن چه به ذهن متبادر می شود این است که به نظر می رسد این شوراها قرار است به تدریج زمینه های پخش یا توزیع قدرت در سوریه را فراهم کنند و یا فراتر از آن زمینه های فدرالیزه کردن سوریه به وجود آوردند.
 
برخی از تحلیل گران بر این باورند که دیدار روز گذشته وزیر خارجه روسیه با رئیس جمهور آمریکا حاوی توافقاتی بوده که به زودی باید شاهد رونمایی از ان ها باشیم و یکی از این توافقات ایجاد شوراهای محلی در سوریه بوده است!
 
 
 
چند ماه پیش نیز با وجود مخالفت تهران و دمشق طرح تشکیل شوراهای محلی مورد حمایت ترکیه در مناطق تحت کنترل مخالفان سوری و گروه‌های اسلام‌گرا توسط مسکو ارائه شده بود.

به نظر می رسد طرح تشکیل شوراهای محلی به شدت شبیه به همان پیشنهادی است که کارشناسان روس چند ماه قبل در پیش‌نویس قانون اساسی خود مطرح کردند و این مساله مبتنی بر اصل دولت غیرمتمرکز و تشکیل دو شورا یکی پارلمان و دیگری ادارات محلی است. این پیشنهاد از سوی دمشق رد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : سیاسی و بین الملل ,   ,